Video blogeris, vlogeris, jūtūberis – sauc to, kā gribi. Tas ir cilvēks, kurš veido video saturu un to publicē internetā, cerot, ka tev vai kādam citam tas būs interesants. Lasi un uzzini, kurš to visu aizsāka un kā pats vari kļūt par vlogeri!

Pirmie vlogeri

Kamēr vieni saka, ka blogeri (tie, kuri raksta) un vlogeri (tie, kas filmējas) jau ir pagātne, citi domā, ka tieši tā ir mūsu īstā nākotne. Home-made jeb mājas video cilvēki filmējuši jau sen. Pirmsākumi meklējami laikā, kad parādījās pirmās videokameras ar daudzmaz kvalitatīvu attēlu. Pirms aptuveni 30 gadiem ar saviem video atpazīstams kļuva amerikānis Nelsons Sulivans. Viņš, tāpat kā mūsdienu vlogeri, filmēja sevi, stāstīja par to, kur iet un ko dara. Viņš iemūžināja dažādus pasākumus, kurus apmeklēja, festivālus, draugu ballītes, pastaigas saulrietā ar suni, sarunas ar taksometru vadītājiem un citas ikdienišķas ainas. Viņa dzīve ritēja Manhetenā Amerikas Savienotajās Valstīs, un savus ierakstus vīrietis veica uz kasešu lentēm, kas mūsdienās jau ir sen aizmirstas. Septiņu gadu laikā viņš veica ierakstus vairāk nekā 1 900 stundu garumā. Video, kur Nelsons sevi filmē, dodoties mājās no savas dzimšanas dienas ballītes, vari noskatīties zemāk.

YouTube sākums

Liela nozīme ir vietnei youtube.com, bez kuras lielā vlogeru popularitāte nebūtu iedomājama. Šī mūsdienās tik populārā vietne tika izveidota tikai 2005. gadā. Idejas autori un īstenotāji ir trīs puiši – Čads Hurleijs, Stīvs Čens un Džaveds Karims. Viņi saprata, ka nav tādas vienas vietas, kur vienkopus varētu redzēt visus video. Tāpēc nolēma to uztaisīt paši. Pirmais video, kas tika augšupielādēts, saucās Mee at the Zoo („Es zoodārzā” no angļu val.). Džaveds to uzņēma kopā ar skolas laiku draugu Jakovu Lapitski. Tas ir vien 18 sekunžu garš video, kurā puisis redzams Sandjego zoodārzā pie ziloņu mītnes.

YouTube popularitāte pieauga tik strauji, ka jau nākamā gada jūlijā ik dienas tika augšupielādēti un pievienoti miljons video. Vairākums lietotāju bija vecumā no 12 līdz 17 gadiem. Savukārt 2013. gada martā katru mēnesi YouTube apmeklēja vairāk nekā  biljons lietotāju. Mūsdienās te iespējams ne tikai ievietot savu video, bet arī veikt tiešraides (LIVE video). Tiek uzskatīts, ka puse jauniešu vecumā līdz 30 gadiem mājās neskatās televīziju, bet tā vietā izvēlas YouTube.

YouTube dibinātāji –
(no kreisās) Čads Hurleijs, Stīvs Čens un Džaveds Karims

Ar ko sākt?

Par video blogeri var kļūt ikviens. Arī tu. Tev vajadzīga tikai kamera (vari izmantot arī to, kas  telefonā), kāda video montāžas programma un vēlme dalīties tajā, ko ikdienā piedzīvo. Populāras programmas, ko izmanto jūtūberi, ir iMovie, Final Cut Pro (iOS lietotājiem), Windows Movie Maker (Windows lietotājiem), Filmora video editor (abiem). Ar montāžas programmu palīdzību tev izdosies vienkāršu video pārvērst īstā mākslas darbā. Visas kļūdas, pārteikšanās, pārpratumus un neizdošanās varēsi vienkārši izdzēst. Turklāt video varēsi papildināt ar dažādiem vizuāliem efektiem.

Uzfilmēto video montē, izmantojot paša izvēlētu programmu

Svarīgākais – saturs

Kad video gatavs, to var likt internetā. Visvienkāršāk ir ielikt to YouTube, bet, ja tev ir sava mājaslapa, vari arī tajā. Ja gribēsi radīt LIVE jeb tiešraides video, tad svarīgs būs arī ātrs internets, lai video pārraidītu. Lai vāktu sev sekotājus, like un share klikšķus, būs nepieciešams interesants saturs. Tam ir liela nozīme. Forši, ja vari parādīt un pastāstīt par ko tādu, ko citi cilvēki vēl zina. Saturs var būt gan izklaidējošs, gan informatīvs. Pats labākais – ja ir gan viens, gan otrs. Atceries, ka video, ko radīsi, varēs redzēt cilvēki visā pasaulē, tāpēc atbildīgi attiecies pret to, ko rādi un saki. Interesanti video izdodas tad, ja pašam patīk tēma, par kuru runā. Tas var būt tavs hobijs, smieklīgs mājdzīvnieks, aizraujošas brīvdienas, ko pavadi kopā ar ģimeni, un dažādi citi piedzīvojumi. Vairākums populāro vlogeru atzīst, ka pats galvenais ir būt patiesam un neizlikties par to, kas neesi.

Atceries! Internetā nepublicē savus personīgos datus, personas kodu, dzīvesvietu un telefona numuru. Filmēt tā, lai nevarētu atpazīt tavu māju vai skolu.

Ja tevi aizrauj ēst gatavošana, savu blogu vari veidot par to!

Latvijas vlogeri

 „Man ļoti patīk runāt ar kameru, jo tā ir vienīgā, kas pēdējā laikā manī klausās,” kādā no saviem video teica vlogere Lota Ulmane, kurai ir vairāk nekā 24 tūkstoši YouTube kanāla abonentu. No vienas puses tas ir joks, bet no otras – kamera patiešām ir tā, kas ir gatava uzklausīt visus stāstus.

Ja kļūsti populārs, jābūt gatavam, ka skatītāju vidū būs ne tikai atbalstītāji un fani, bet arī kritizētāji. Un bieži vien viņi raksta nepatīkamus komentārus, kas liek justies slikti. Mums ļoti patika, kā vlogere Amanda Doroteja jeb „Dorothea” atbildēja uz komentāriem, sacerot patiešām jauku dziesmiņu.  Tā ir pareizā attieksme! 🙂

Ja vēlies iepazīt populārus latviešu vlogerus tuvāk, meklē viņus YouTube:

Lota Ulmane, 24 138 abonenti

Sindija Lozgačova, 46 468 abonenti

Evelina Parkere, 67 362 abonenti

Laurlācis, 45 094 abonenti

Santa Buša, 15 252 abonenti

Teksts: Agnese Dzene

FOTO: gettyimages.com, ekrānšāviņš.