Teju katrs redzējis pa ielu braucam limuzīnu. Pasažieru logi parasti ir tumši, un noslēpumaino braucēju redzēt nevar.

Auto no Limuzēnas

Vārds “limuzīns” nav attiecināms tikai uz garajām, izstieptajām automašīnām. Par limuzīniem tiek dēvētas luksusa automašīnas, kurās priekšējā auto daļa, kurā sēž šoferis, ir nodalīta no auto daļas, kurā atrodas pasažieri. Mūsdienās starp šoferi un pasažieriem ir stikla siena, kas bieži ir skaņas necaurlaidīga. Lai sazinātos ar šoferi, pasažieri var atvērt nelielu lodziņu vai arī izmantot automašīnas iekšējo sakaru sistēmu. Pirmais limuzīns esot uzbūvēts 1902. gadā.

Limuzīna nosaukums cēlies Francijas reģionā Limuzēnā. Auto ir bijis pārklāts ar jumtu, kas atgādinājis apmetņa kapuci, kādos staigājuši gani Limuzēnas reģionā. Citi min, ka auto daļai, kurā sēdējis šoferis, jumta nebijis vispār. Lai paglābtos no lietus, šoferis šādu apmetni vilcis pats.

Ekskluzīvie auto izstiepjas

Pirmais garais limuzīns tika radīts tikai 1928. gadā ASV Ārkanzasas štatā. Braucamrīku izveidoja, lai tai laikā slavena džeza ansambļa dalībnieki
uz koncertiem varētu doties kopā. Viņi gribēja braukt lepnākā automašīnā, nevis parastā autobusā. Tā viņu izvēlēta automašīna tika pārbūvēta, izstiepjot garāku pasažieru daļu. 30. gados automašīnas turpināja stiepties garumā. Iemesls bija vienkāršs – pieauga pieprasījums pārvadāt vairāk cilvēku, piemēram, mūziķu grupas, kas līdzi ņēma arī instrumentus, vai kinoaktierus. Limuzīnus sāka izmantot, lai lidostā sagaidītu īpaši svarīgas personas. Aktieri limuzīnos ieradās uz filmu uzņemšanas laukumiem un pirmizrādēm. Garos limuzīnus sāka uztvert kā prestiža un bagātības zīmi, un tie kļuva arvien populārāki.

Rekordists “Amerikāņu sapnis”

Pats garākais limuzīns Ginesa pasaules rekordu grāmatā ir iekļauts 1986. gadā. Auto, kura nosaukums bija “Amerikāņu sapnis”, diemžēl kļuvis par lūžņiem. Limuzīns bija 30 metrus garš, un tam bija 26 riteņi. Auto aizmugurē bija ierīkots džakuzi, tajā atradusies ūdensgulta un vairāki televizori, kā arī uz tā varēja nolaisties pat helikopters. Ar limuzīnu bija ļoti sarežģīti pārvietoties, īpaši pagriezienos. Lai milzīgo auto pārvietotu garākās distancēs, to izjauca divās daļās un katru no tām pārveda atsevišķi ar kravas auto, bet galapunktā atkal savienoja

TEKSTS: DACE VESTERDĀLA

FOTO: GETTYIMAGES.COM