Mājās atsevišķos traukos redzi brūnu un baltu cukuru un nevari izlemt, kuru izvēlēties? Ir situācijas, kad zināšanas par brūnās vai baltās garšvielas izmantošanu virtuvē tev var visai labi noderēt.

Kurš veselīgāks?

Cukurs tiek gatavots no cukurniedrēm vai cukurbietēm, tās skalojot ūdenī, iegūstot biezsulu, kristalizējot jeb iegūstot cukura kristālus un atdalot tos no brūnā sīrupa jeb melases . Brūnais ir tas pats cukurs, tikai no tā nav atdalīta melase. Brūnajā cukurā ir vairāk tādu svarīgu uzturvielu kā kalcijs, magnijs un pat B vitamīns nekā baltajā cukurā. Tomēr arī no tā ir jāuzmanās — pārmērīga brūnā cukura lietošana var kaitēt cilvēka veselībai tāpat kā baltais cukurs.

Gastronomijas knifiņi

Lai cik dīvaini šķistu, brūnajā cukurā ir vairāk šķidruma nekā baltajā cukurā. Arī produktu gatavošanas procesā brūnais cukurs uzsūc vairāk šķidruma nekā baltais. Piemēram, cepumi, kuri pagatavoti ar balto cukuru, liksies nedaudz vairāk izplūduši un zaudējuši formu, nekā cepot tos ar brūno cukuru. Cepumi ar brūno cukuru tikpat kā nemainīs sākuma formu, jo mīklas šķidrumu tas usūks daudz labāk un neļaus ta tik ļoti izplūst.

Daudzi atzīst, ka brūnā cukura garša ir intensīvāka un pat nedaudz labāka nekā baltā, jo baltais cukurs dod tikai saldu garšu, bet brūnajam piemīt īpaša garšas “rozīnīte”.

Tējkarote brūnā cukura satur 17 kalorijas, bet tējkarote baltā cukura — 16 kalorijas.

TEKSTS: SINTIJA ZANKOVSKA