Mūsdienās motocikls ir viens no galvenajiem pārvietošanās veidiem daudzās pasaules valstīs. Attīstījušies arī dažādi sporta veidi, kuros dižais rūcējs ir sportistu uzticamākais pārinieks. Taču motociklam ir sena un interesanta vēsture – vai zināji, ka pirmais veidots no koka?

Pats pirmais

Vācu izgudrotājs Gotlībs Vilhelms Daimlers jau bērnībā interesējās par inženierzinātni un centās izprast, kā darbojas mehānismi. 14 gadu vecumā viņš kopā ar skolotāju sāka veidot ieročus. Pēc studiju beigšanas Gotlībs ceļoja pa pasauli, taču vēlāk atgriezās Vācijā, kur 1863. gadā sāka strādāt bāreņiem, invalīdiem un nabadzīgajiem paredzētā rūpnīcā. Tieši tur viņš iepazinās ar 19 gadus veco Vilhelmu Maibahu, kurš kļuva par Gotlība kompanjonu un pārinieku arī pirmā motocikla izgudrošanā. Abus censoņus interesēja dzinēji, to uzbūve un pilnveidošana. 1885. gada novembrī Gotlībs nolēma, ka dzinēju varētu pievienot divriteņu braucamajam, kas veidots no koka. To iemēģināja viņa kompanjons Vilhelms, pirmajā braucienā nobraucot 3 km ar ātrumu 12 km/h. Braucienu veiksmīgu padarīja inženiera Nikolausa Oto 1876. gadā izgudrotais iekšdedzes dzinējs. Pirmais solis uz mūsdienīga motocikla dzimšanu bija sperts.

Ideja iepatīkas

Gotlība un Vilhelma izgudrojums iepatikās velosipēdu ražotnēm. Tās sāka pārveidot divriteņu dizainu tā, lai pielāgotu to iekšdedzes dzinējiem. Motociklu ražošana uzņēma apgriezienus, un tas kļuva par iecienītu transportlīdzekli ikdienā. Ražotāju tehnoloģijas attīstījās, un 1914. gadā ASV kompānija “Indian” izgatavoja jau 20 000 motociklu gadā, kļūstot par lielāko motociklu ražotāju. Taču 20. gadsimta 20. gados šo titulu pārmantoja “Harley–Davidson” – kompānija, kuras vārdu ar klasiskajiem motocikliem mūsdienās saista visbiežāk.